RSS

Тайните на Светлината

„ Учителю, открий ни тайните на Светлината (т.е. „ Огъня на Знанието или Озарението ")... тъй като ние те чухме да казваш, че съществува едно кръщение от дима и друго от Духа на Свещената Светлина (т.е. Духът на Огъня). " 1
Както казва Йоан Кръстител за Исус:
„Наистина, аз ви кръщавам с вода... но той ще ви кръщава със Светия Дух и с Огън. "
Истинското значение на това твърдение е доста дълбоко. То означава, че Йоан, непосветеният аскет, не може да предаде на своите ученици по-голяма мъдрост, отколкото са Тайните на Мистериите, свързани с плана на Материята, чийто символ е Водата. Неговият гнозис е бил гнозисът на езотеричната и ритуална догма, мъртва буква на ортодоксалността; докато мъдростта, която Исус, Посветен във висшите Мистерии, им открил, е била от висш порядък, тъй като това е била „огнената" Мъдрост на истинския Гнозис, или истинското Духовно Озарение.



Едно е било с Огъня, друго с Дима. За Мойсей - Огън на Върха на Синай и Духовна Мъдрост; за масите, „народа" в подножието, за профаните - планината Синай в дим, т.е. екзотеричната обвивка на ортодоксалната или сектантска ритуалност.
И така, имайки предвид казаното, прочетете диалога между Мъдреците Нарада и Девамата в Анугита, епизод от Махабхарата, чиято древност и значение може да се научи от „Свещените книги на Изтока", издадени от проф. Макс Мюлер. Нарада разсъждава за „Диханията" или „жизне-ветровете", както те са наречени в тромавия превод на думи като Прана, Апана и т.н., чието пълно езотерично значение и приложение към индивидуалните функции едва ли може да се предаде чрез английския език. За тази наука той казва следното:
„Веда ни учи, че Огънят наистина се проявява от всички божества и (неговото) знанието възниква сред брамините и се съпровожда с разбиране. "
Под „огън" - казва коментаторът - той подразбира Висшето Аз. Под „разбиране" - казва окултистът - Нарада не подразбира нито „спорове", нито „обсъждане", както предполага Арджуна Мишра, а наистина „разбиране" или прилагане на Огъня на Мъдростта към екзотеричния ритуал за непосветения. В това е главната грижа на брамините, които първи дали пример на останалите народности и които по този начин антропоморфизирали и направили плътски най-великите метафизични истини.

0 коментара:

Публикуване на коментар